Kalapos írta: ↑2021.08.10. 13:16:08
Mi a példa a bepalizásra? Mármint ha megméred a levegőminőséget a városban, azt találod hogy borzasztó. Ha megméred a vidéken, egész jó.
Ezért a cél az hogy legyen jó a városban is, tehát legyen kevesebb benzines, és pláne kevesebb dízel. Mi a bepalizás? Mi a példád a bullshitre?
P.: Nincs infrastruktúra tölteni a kocsikat, Budapesten borzasztóak az utak és a forgalom tervezett útvonalai rendre dugót okoznak mert eleve hülyeség ahogy a város útvonalai megvannak tervezve, képtelenek ellátni az óriási terhet, a lezárások és korlátozások csak rontják a forgalom helyzetét, szerintem is. Utálom hogy nem tudok kijutni a városból kocsival. De attól még értem hogy a hiszti mögött van értelem, még ha gyengén is csinálják. De akkor nem az értelmet kell támadni, hanem azt aki rosszul csinálja.
Nagyon sok dolgot kérdeztél, őszintén szólva sem időm, sem kedvem nincs tovább húzni a témát
Viszont erre válaszolok, mert az elektromos autó egy olyan kérdéskör, amivel kapcsolatban tényleg iszonyú sötétség van a fejekben, és ezért nem az emberek, hanem a média (és az őket pénzeli lobbicsoportok) a hibásak.
Az a része teljesen "jogos" a villanyautózásnak, hogy máshol szennyez, azaz a városokban tisztább lesz a levegő (bár már itt is sok dologba bele kellene menni). Viszont amikor az autózás, mármint a belső égésű motorokkal történő autózás általánosan úgy van beállítva, mint valami démoni dolog, ami tönkreteszi a környezetet, az elég nevetséges. A globális felmelegedést az üvegházhatású gázok közül elsősorban a CO2 jelenléte okozza, aminek a légkörbe jutásában a kipufogógázoknak iszonyat minimális (0,5% GLOBÁLISAN) szerepe van. N2O alig jön ki a kocsikból, az egyéb kipufogógázok (pl. szén-monoxid, nitrogén-oxidok) pedig nem is üvegházhatásúak, "csak" helyi szinten szennyezik a levegőt, de most a globális éghajlatváltozásról van szó, én is annak kapcsán hoztam fel.
Hogy mi a bullshit? Az, hogy az autóipar (mint Európa gazdaságának húzóágazata, lásd Németországban minden hetedik munkahely az autógyártáshoz kapcsolódik) konkrétan meg lett ölve az ostoba sötétzöldek miatt. Az Európai Unió lesöpört minden alternatívát a CO2-neutrális közlekedés megteremtésére (hidrogénhajtás, szintetikus üzemanyagok és még számos egyéb ötlet) , és csakis a villanyautókat nyomja. Arról nem beszél senki, hogy milyen szinten környezetszennyezőek a filléres repülőutak, hogy milyen szinten környezetszennyezőek a nehézolajjal működő nagy nyaralóhajók vagy teherhajók. Egy ilyen monstrum annyi károsanyagot juttat a környezetbe naponta, mint egymillió (!) autó. Ezek valamiért senkit nem zavarnak. És itt most már nem arról van szó, hogy miről cikkez a bulvármédia, hisz az EU kötelező előírásokat szab az autógyártóknak. Csak hát ugye megint a politika: azt nem kifizetődő mondani, hogy mostantól nem fogsz 15 ezer forintért repülni, meg nem fogsz 300 forintért rendelni Kínából akármit a neten. Úgy általánosságban nincsen szó a pazarlásról. Pedig az, hogy valaki 2-3 tonnás elektromos autóban ül a városi dugóban, az ugyanúgy energiapazarlás.
Miről van szó? Az EU 2050-re kitűzte a karbonsemlegességet, és CO2 emissziós kvótákat (emlékezzünk a 0,5%-ra) írt elő az autógyártóknak, amit vagy teljesítenek a gyártás során, vagy kemény büntetéseket fizetnek. Most abba ne is menjünk bele, hogy milyen szinten dilettáns szabályokat alkottak, pl. csak a kipufogógázból mérnek, nem a teljes gyártási folyamat környezetterhelését vagy pl. egy nagyobb és nehezebb hibrid autó kevesebb kibocsátást regisztrálhat, mint egy városi kis benzines autó (ezzel egyébként rengetegen csaltak, mert pl. céges autók vásárlására sok országban brutális adókedvezmény van, ha hibridet veszel, és megvették, aztán sosem kapcsolták át az elektromos motorra) . X5-ös terepjárókat árulnak 1,5 literes fogyasztással. Olyan szintű hazudozás és adatkozmetikázás megy az autóiparban, hogy az valami frenetikus, és ezt mindenki tudja, aki érintett, mégsem beszél róla senki.
Mi a probléma ezzel? Olyan kvótákat írtak elő, amit még a legdurvább kozmetikázással sem lehet betartani anélkül, hogy elektromos hajtást alkalmaznának. Igazából korábban is hasonlóak voltak a szabályok, de jelentős kiskapukkal meghagyva. Hiába nem érték el a kvótákat, ha folyamatosan zöldebbé tették az autóikat (és itt most röhejes fejlesztéseket kell elképzelni), akkor minimális büntetést fizettek csak. Aztán valakik valamiért kitalálták a dízelbotrányt, első számú boszorkánynak nevezték az autóipart, félresöpörték az ÖSSZES szakértői javaslatot. Hogy mi értelme volt ennek, azt senki sem tudja, mindenesetre lehetett hangoztatni, hogy hát ez milyen környezetkímélő, megmentjük a bolygót, meg a többi bullshit. A politikai haszon miatt nem számoltak egyszerűen a döntéseik középtávú gazdasági következményeivel. És akkor megint politika, a kínaiak százszor okosabbak: ott csak úgy építhetsz autógyárat, ha az 51%-ban közvetletnül / közvetetten állami kézben van. Mentek is szép számmal oda nyugati befektetők, de végeredményében elsősorban a kínai ipart erősítették meg, ahol van egy szinte végtelen (több mint egymilliárdos + részben az indiai) felvevőpiac, és bizony már a kínai autókat, illetve gyártókat sem kell lesajnálni (más kérdés, hogy jogsértően folyamatosan másolják az európai autókat). Most megmondom nektek, hogy tíz-tizenöt év múlva nem kevés kínai autó lesz az európai utakon is, mert egyszerűen be fognak törni. Már egész jók, és túl olcsók ahhoz, hogy az európai gyártók egy ilyen gazdasági-politikai környezetben tartani tudják velük a lépést. És mit csinál az EU? 500-2000 millió euróra büntetik az autógyárakat kartellezés miatt, ami a valóságban annyit jelentett, hogy a szabványosítás (pl. a villanyautók terén) miatt egyeztetettek alkatrészek beszerzéséről és gyártásáról. Tehát iszonyatos büntetéseket osztogattak szó szerint a semmire. Később persze valamilyen szinten észbe kaptak, és különböző kiskapukat meghagytak ők is, például hogy az egyedi gyártókra (évi 10.000-nél kevesebb autót ad el, ilyen például a Ferrari) semmilyen kötelező kvóta nem vonatkozik, mert konkrétan csődbe mennének. Vagy hogy össze lehet állni "flottázni", így "egyesült" ebből a szempontból a Fiat és a Tesla. Ennek pedig az volt az értelme, hogy a két cég összeáll és közösen számítják az emissziót. És mivel a Tesla csak villanyautókat gyárt (tehát nincs kibocsátás), így a Fiat is a határértékek alatt tud maradni, csak ehhez fizettek közel 2 milliárd eurót a Teslának (ez még mindig kevesebb, mint a büntetés lett volna), csak hát így az a pénz szépen kimegy az európai piacról az amerikai piacra. Másik kiskapu, hogy 2021 helyett 2030-tól fogják csak a fedélzeti számítógépekkel mérni a kibocsátást (ami sokkal valóságközelibb adatokat ad, mint a kipufogótesztek). Nagyon sok ilyet csináltak, de a probléma az, hogy az eddigi büntetgetésekkel (és a jövőbeliekkel) már így is visszafordíthatatlan károkat okoztak az európai autógyártásban, ezzel a német gazdaságban, és persze a magyarban is. Mindez teljesen háttérbe szorult a covid miatt, de már így is egyértelműen lehet látni a gazdasági következményeit ennek, természetesen negatív értelemben. Sőt, alapvetően a legnagyobb szigor most, 2021-22 magasságában lép majd életbe, és simán kioszthatnak akár kétévnyi profitnak megfelelő összegeket is. Ez egyet jelent a csőddel, ismét.
Egy másik probléma, hogy jelenleg még a mézesmadzag periódus van, hogy menjél azzal az árammal, amit (részben) te magad termelsz meg a háztetődre felszerelt napelemekkel. De ha majd az elektromos autók miatt költségvetési rések jönnek létre a gazdaságban, ami először persze a nyugati országokat fogja érinteni, akkor bizony valahogy pótolni fogják a jövedéki adó hiánya miatt kieső bevételt, ezt pedig az orwelli megfigyeléssel teszik majd. Mindenhol és mindig figyelni fognak (ezért is gyártanak most már minden autót beépített intelligens chipekkel és kütyükkel), hogy mikor követed el akár a legkisebb szabálytalanságot, és te is fizetheted majd a kemény büntetéseket. De lehetne még beszélni nagyon sok mindenről, egyre hosszabb lejáratú és bonyolultabb konstrukciójú autóhitelek, amiket az USA-ban például egyre többen nem / késve fizetnek (ugyanez vezetett 2008-ban a gazdasági válsághoz, csak akkor lakáshitelekkel). Vagy hogy a VW konszert egy kínai céggel kötötte meg a történelem legnagyobb szerződését három éve: 44 milliárd euróért fognak a következő x évben akkumulátorokat vásárolni tőlük. Minderre csak az új EU-s szabályozások miatt volt szükség. Tehát 44 milliárd euró szépen kimegy az európai piacról Kínába. A VW egyébként hatalmas sz.rban van, messze ők állnak a legrosszabbul a kibocsátás terén. Idővel mindenki át fog állni a villanyautók gyártására (is), így talán teljesíthetőek lesznek a kvóták, csak addigra megtörténnek a gazdasági károk, és bejönnek a kínai gyártók. Na, nekem ezzel a "környezetvédelemmel" van bajom.
tldr: Sötétzöld klímahiszti miatt az EU padlóra vágta az európai autóipart.