Lévai Bálint: „Megvan az oka, hogy miért a Barcelonával állapodtunk meg”

Mint ismert, a BioTechUSA, magyar táplálékkiegszítőket gyártó cég hosszútávú együttműködést kötött az FC Barcelonával, melynek keretében a játékosok termékekkel való ellátása mellett szakmai és fejlesztési területeken is együtt fog dolgozni a két fél. Szerkesztőségünk tagjai szeptember 16-án ellátogathattak a vállalat budapesti központjába, ahol lehetőségük nyílt megismerkedni, valamint egy exkluzív interjút készíteni a BioTechUSA vezérigazgatójával, Lévai Bálinttal.

Először is gratulálunk ehhez a hatalmas sikerhez. Milyen érzés ezeket a plakátokat látva végigmenni a városon? Mi fogalmazódik meg benned, amikor elmész alattuk?

„Nagyon hosszú út vezetett ide – évekig tartott kialakítani azt, amit ma BioTechUSA-nak hívunk -, a rengeteg munka, akarás és a csapatszellem ilyenkor manifesztálódik egy képben. Ez nem csak saját magunkat, a környezetünket is teljesen magával ragadja. Emlékszem, amikor először házon belül beszéltünk a projektről (nálunk is rengeteg Barcelona-fanatikus van), először viccnek gondolták a megállapodást, aztán pedig ledermedtek, láttam a kezükön a libabőrt. Tudtam, hogy ezzel egy különleges pontra tapintottunk. Az az elképesztően sok pozitív visszajelzés, ami már a tervezgetés alatt érkezett, és most, amikor az együttműködés már nyilvános, azt mutatja nekem, hogy a rengeteg munka, idő és energia lehetővé tette nekünk, hogy rá tudjuk tenni ezt a csúcsékszert a koronára.”

Ez az eddigi legnagyobb siker a vállalatotok történetében?

„Médiasikerben mérve igen, illetve szakmai sikernek is mondanám. Egy olyan csapattal működünk együtt, ahol valóban a világ legjobb focistái játszanak, ennek a csapatnak pedig ők maguk a legnagyobb értékei. Kulcsfontosságú kérdés, hogy ezeket a játékosokat milyen étrendkiegészítőkkel látják el. Így is kezeltek bennünket az együttműködés kialakítása során. A beszélgetések kezdetén sokkal nagyobb hangsúly volt a minőségen, mint a szervezeti koordináción. Kijöttek hozzánk, végignézték a gyártást, beszélgettek a szakértőinkkel, ez a professzionalitás, illetve az, hogy hozzánk nem az üzletkötők, hanem a szakértők látogattak el, megadta a kezdeti motivációt, máshogy indult, mint ahogy az általános együttműködések szoktak.”

A sajtóközleményben említettetek kutatás-fejlesztési együttműködést és tudásmegosztást is, ez mit takar, mik lesznek ennek a kézzel fogható eredményei?

A táplálékkiegészítők fejlesztése nagyon komoly hátteret igényel. Ezzel mi házon belül rendelkezünk, itt vannak a szakértők, a termékfejlesztés, a gyártás, ez pedig mind-mind olyan tudás, amire egy ilyen csapatnak szüksége van. Az FC Barcelona folyamatosan jó minőségű terméket, olyan összetételben szeretne biztosítani magának, amire szükségük van. Emiatt ez a szakmai együttműködés sokkal mélyebb annál, minthogy rendelnek tőlünk 2 kg fehérjét. Ennek egyik kézzelfogható bizonyítéka, hogy hamarosan érkezik egy hydration-termékünk, amit kifejezetten az ő szakértőikkel együttműködve fejlesztünk. A sok népszerű alapanyag ugyanis, nem mindenképpen szükségszerű egy futballistának, vagy egyáltalán az élsportban. Ők kizárólag szakmai alapokon értékelik a terméket, ezért az elvárásaikhoz igazodva állítjuk elő őket. Gyakorlatilag egy kizárólag a Barcelona szakértőivel közösen létrehozott termék jön így létre. Ezenkívül rengeteg tudás-transzferre alapuló együttműködésünk van velük, ők eljönnek hozzánk, olyan előadásokat tartva, amikre mi meghívhatjuk az itteni szakmabeli közönséget, és el tudják mesélni, hogy a saját tudástáruk pontosan miből is áll, ebből pedig profitálhatnak a hazai klubok, sportolók, sportérdeklődők.”

A konkrét együttműködés előtt már megvolt bennetek az igény a futball irányába való elmozdulásra?

„A mi identitásunk és a brandünk kommunikációjának alapja, hogy szeretnénk minél több embert támogatni egyéni céljaik elérésében, legyen szó alakformálásról, izomépítésről vagy aktív és egészséges életmódról, azonban az igény már a kezdetek óta megvolt bennünk. Ez az idő előrehaladtával pedig a gyakorlatban is testet öltött, hiszen először hazai élcsapatokkal, majd nemzetközi szintű sportolókkal is kollaboráltunk és kollaborálunk most is. Azt is elárulhatom nektek, hogy a világ top5 klubja közül 3-mal is egyeztettünk már korábban, azonban a Barcelonát tartottuk a legmegfelelőbbnek az együttműködésre. Egy ilyen léptékű együttműködésnél fontos, hogy a csapatok kulturálisan is együtt tudjanak működni, ha már az alapoknál nincs meg az egyetértés, akkor nem tudnánk folyamatosan, hosszútávon jó dolgokat létrehozni közösen és mindez a katalánokkal azonnal megvolt.”

A Barcelona keresett meg benneteket. Mennyire volt ez váratlan, könnyen sikerült megegyezni a részletekről?

„Nagyon könnyen sikerült, megtisztelő volt inkább, mint váratlan. Megvolt az előéletünk, felkészülten fogadtuk őket. Ami ebben az esetben különleges volt, az az, hogy azonnal egy hullámhosszra kerültünk, általában a nevesebb csapatok nagyon rátartiak, míg mi szeretjük az emberközpontúbb, közvetlenebb kommunikációt. Ez teljes mértékben igaz a Barcelonára is, legalábbis a velünk találkozó és kontaktáló emberekre biztosan. Nagyon megoldásközpontúak, ez pedig rendkívül pozitív.”

A női csapat mennyire volt érdekes számotokra? Mostanában elég sokat fejlődött ez a szakág Barcelonában…

„Ez a világ legjobb női csapata, hogyne lenne érdekes. Nagyon jó kiegészítés, a női foci nagyon nagy növekedési pálya előtt áll jelenleg, ebben a Barcelona pedig legalább 5 évvel előzi a versenytársakat. Nagyon korán kezdtek a női futballal foglalkozni, helyesen, mert ez egy komoly kiugrási lehetőség mind nekik, mind nekünk.”

Eddig is támogattatok csapatokat, sportolókat, kik számítanak még nagy névnek közülük?

„Rodrygoval is dolgoztunk együtt a Real Madridból, vele egy több éves, nagyon jó együttműködést zártunk le néhány hónapja, az esetében azonban nem a klubot támogattuk, kizárólag a sportolóra koncentráltunk. Támogattuk ezenkívül Hosszú Katinkát nagyon sokáig, illetve rengeteg csapatot, elsősorban Magyarországon. A többi nagy nevünk a fitnesziparból kerül ki, ott vannak nagyon komoly eredményeket elérő sportolóink, például a többmilliós követőtáborral rendelkező Ulisses Jr. vagy a korábban Mr. Olimpia címet is megnyerő Brandon Curry. Összességében egyébként 10 országban, több mint 250 profi sportolóval és véleményvezérrel dolgozunk együtt.”

A Valladolid elleni meccset a helyszínen tekinthettétek meg. Milyen volt a hangulat, kikkel néztétek a mérkőzést?

„Az elnöki lelátótéren ültünk a klub vezetőségével, akik közvetlenül előttünk ültek, és többször is elégedetten tekintgettek hátra. Gondolom azon senki nem lepődik meg, hogy itt azért az emberek nem pattannak fel a gólnál örömükben, helyette marad az elismerő hümmögés… De viccet félretéve nagyon jó élmény volt. Nagyon sokáig vártunk a deal megszentesítésére (ez közvetlenül a meccs előtt történt meg), maga a megállapodás is egy hatalmas lépés volt a számunkra, a körítés pedig egészen elképesztő érzelmi csúcs volt, erre egész életemben emlékezni fogok.”

Kaptok rendszeres visszajelzéseket arról, hogy a főszereplők, maguk a játékosok hogyan fogadták a változást, és hogy milyen hatással van ez az edzésmunkájukra?

„Természetesen, innentől kezdve a szakmai csapatok közötti információcsere folyamatos lesz, a sportolók pedig javarészt eddig is BioTechUSA termékeket fogyasztottak, mostantól pedig erről lehet is kommunikálni. A klub nagyon örül annak, hogy van egy nemzetközileg elismert vállalat, akivel együtt dolgozhatnak, a játékosoknak sem mindegy, hogy mit fogyasztanak. Előrejelzéseik szerint 80 különböző termék folyamatos rendelése és gyártása lesz állandósítva, ilyen nagy portfóliója, ilyen speciális termékekkel, elég kevés vállalatnak van. Így, hogy minket választottak, végül gyakorlatilag váltaniuk sem kellett.”

Lesznek külön egy-egy adott játékosra kifejlesztett termékeitek?

„Nem zárom ki a lehetőséget, de egyelőre úgy látom, hogy nem az egyes termékeket kell személyre szabnunk, hanem a meglévő termékekből kell személyre szabott csomagokat adagolnunk. A sportolóknak rengeteg fajta terméket kell fogyasztaniuk a nap minden szakaszában, ez pedig nekik külön, átgondoltan van porciózva.”

Várható tehát például „Pedri kedvenc BioTechUSA-menüje”?

„Ki tudja, elképzelhető… Még ennek a részleteit nem dolgozta ki a marketing-osztály, illetve lehet, hogy csak nekem nem szóltak róla… De elképzelhetőek az ilyen szponzorációk.”

Mennyi idő telt el a megkeresés és a deal megkötése között?

„Nagyon gyors folyamat volt, júniusban érkezett az első megkeresés. 2 és fél-3 hónap. Azért volt ilyen gyors procedúra, mert az elejétől kezdve nagyon jól megértettük egymást, amikor két társaság „egy nyelvet beszél”, akkor nincsen szükség felesleges körökre. A kezdeti ponttól az aláírásig nagyon egyértelmű volt, hogy mit szeretnénk egymástól, ők bennünk nem csak egy klasszikus szponzort látnak, hanem egy szakmai partnert. Azért van szükségük ránk, hogy jól teljesítsenek a sportolóik, így hát csapaton belül is egészen más pozíciót foglalunk el, sok szempontból magasabbat, mint egy akár nagyobb összeget kiadó támogatójuk. Nálunk nem erre volt szükség, nekünk kifejezetten termékközpontú az együttműködésünk, emellett pedig ugye van közös kommunikációnk is.”

 

A jövőben is van tervben a mostanihoz hasonló plakátkampány, vagy ezzel csak a bejelentésre reflektáltatok?

„Egyelőre az utóbbi, de később egészen biztosan várhatók további kampányok, az, hogy ez ebben a formában jelenik-e meg vagy specializáltabban fókuszál bizonyos üzenetekre, majd kiderül, szerintem egyébként inkább a második. Nem az együttműködésünk meglétéről, hanem a milyenségéről szeretnénk kommunikálni.”

Tervezitek a jövőben kibővíteni az együttműködést a Barcelona egyéb szakágaira, esetleg másik sportokra vagy az utánpótlásra?

„Úgy gondolom, hogy erre valójában nincsen szükség. Együttműködésünk tekintetében ez extra büdzsét jelentene számunkra, sokkal többet azonban nem kapnánk érte. A klub pedig a szakmai támogatásunkat, nyilvánvalóan fel tudja használni az egyéb szakágaiban is. Ezt nem gondolom tehát, ugyanakkor elég nyílt az utunk a játékosok irányába, akikkel tudunk külön megállapodásokat kötni. Egy kis kulisszatitok: ha egy játékossal megállapodunk, ő nem viselheti klubja mezét és brandjét, ezt nem használhatja fel megjelenéseiben. Mivel azonban mi rendelkezünk megállapodással a csapat részéről is, így a játékosokon keresztül felhasználhatjuk a klub arculatát, ami növeli a felismerését. Ez mégiscsak hatásosabb és erősebb, mint egy sima fekete póló. Valószínűleg tehát ebbe az irányba mozdulunk majd el, az egyes Barcelona-játékosokkal szeretnénk mélyíteni a megállapodást.”

Hogyan mérhető az, hogy a ti termékeitek milyen hatással van az egyes játékosok teljesítményére?

„Ez egy rendkívül komplex, több összetevős dolog. A táplálékkiegészítés rendkívül fontos eleme a csomagnak, amelynek az edzéstől a pihenésen át, a személyre szabott étrendig számos egyéb fontos összetevője van. Azonban biztos vagyok abban, hogy az FC Barcelona már eddig is rendkívül professzionálisan működő mérési rendszerei világosan megmutatják majd hogyan járultak hozzá az adott játékos teljesítményéhez a BioTechUSA termékei. Emellett pedig a sportolók egészségfelméréséből, valamint az egyéni visszajelzésekből is tudunk majd további adatokat gyűjteni.”

Említettétek, hogy júniusban indultak meg a tárgyalások, ami majdnem egybevág Hansi Flick kinevezésével. Lehetett akár az ő megjelenésének is hatása az FC Barcelona részéről a BioTech USA üzletre?

„Ezt így konkrétan nekünk nem mondták, hogy a részéről lett volna ez a kérés, de el tudom képzelni, hogy ilyesmi történhetett, mert annyira gyorsan szerettek volna velünk megállapodni, hogy már-már vitán felül állt, hogy mi üzletet kötünk.”

A jövőre nézve ez az együttműködés, és az ebből levont tanulságok megnyithatják az utat újabb futballon belüli vagy más sportágak gigaklubjai felé?

„Igen, már a megállapodásunk előtt voltak tárgyalásaink egyéb nagy klubokkal, azt gondolom, meg volt a nap végén annak az oka, hogy miért a Barcelonával állapodtunk meg. Velük most megvagyunk, és nagyon jó dolgunk van, hisz a következő lépéseinket ehhez tudjuk mérni. Nehéz lesz ezt felülmúlni, de a tárgyalások továbbra is zajlanak, és mióta nyilvános lett, a nemzetközi sajtó is felkapta, nagy visszhangot kapott és rengeteg csapat bejelentkezett.”

A cégen belül érezhető ennek a sikernek a hatása a dolgozókra? Nagyobb lett rajtuk a nyomás, vagy emelte a hangulatot?

„Jól kezeli mindenki, ez egy profi csapat, ami a fociban a Barcelona, az a táplálkozáskiegészítők terén a BioTechUSA, szóval nem tudnak minket zavarba hozni a saját piacunkon. Az, hogy ez az üzlet megtörtént, mindenkinek egy hatalmas büszkeség, és érezhető az itt dolgozókon. Mindenki megkapja az ismerősöktől, barátoktól, ha találkoznak, ezt a pozitív visszajelzést, nem csak vezetői szinten.”

***