A Spotify-deal számokban: 435 millió érkezik első körben

Még mindig nincsenek hivatalos számok arról, hogy pontosan milyen összegben állapodott meg egymással az FC Barcelona és a Spotify, azonban a katalán Sport és a RAC1 rádióállomás is konkrétumokról számolnak be a szponzorációt illetően. Április 3-án vasárnap fogja a rendkívüli közgyűlés a megállapodást jóváhagyni, tehát legkésőbb addigra lesznek nyilvánosak a pénzügyi részletek.

A közgyűlés egyébként két okból is történelmi jelentőséggel bír majd: egyrészt azért, mert online rendezik meg, másrészt pedig azért, mert először a klub történetében a stadion nevének megváltoztatásáról is fognak szavazni. Körülbelüli összegekről egyébként már mi is írtunk korábban, amelyek azóta emelkedtek a kiszivárgott hírek szerint. Pontos számokról pedig még azért nem tudunk, mert a Spotify titoktartásra kötelezte a Barcelonát.

Joan Laporta a hivatalos szerződés megkötését követően elmondta, hogy ezzel a szponzorációval nemcsak azt érik el, hogy közelebb hozzák a szurkolókat a klubhoz a szórakozást és a futballt egyesítve, hanem új rajongókat is szerezhetnek. Ez pedig azt jelenetheti, hogy amint elkezd még jobban terjeszkedni a franchise, annál jobb helyzetben lehet gazdaságilag az FC Barcelona együttese. Természetesen ez mind feltételezés egyelőre, azonban a Sport által közölt számok alapján komoly összegekhez juthat a klub a Spotify-on keresztül. Nézzük is sorban.

Laporta: “Ez a partnerség még közelebb hozza a Klubhoz a szurkolókat”

Mezszponzoráció

Négy évre szól, amely az első csapatokat érintheti (a férfit és a nőit is), és a mez elején tűnne fel a szponzor neve. Ez összesen 57,5 millió eurót jelenthet, illetve még plusz 2,5 milliót változókban egy évre. Ha 60 millióval számolunk, akkor a mezekre megkötött szerződés négy évre 240 millió euró bevételt generálna. Az edzés szerelésekért ötmillió járhat, ami három év alatt 15 millió eurót jelentene a férfi és a női csapatnak összesen.

Stadion

A Spotify a stadion névadója is lesz egyúttal, ami egyrészt azt fogja eredményezni, hogy Spotify Camp Nou lesz a Barcelona otthonának hivatalos neve a következő 4 évre, gyakorlatilag az idő alatt, amíg a stadion felújítása zajlik, és a csapat az olimpiai stadionban fog játszani. A számok nyelvén ez azt jelenti, hogy a névhasználati jogért 5 millió eurót kap a klub évente, vagyis összesen 20 millió eurót. Azonban ha az 5. évtől is a Spotify maradna a névadó szponzor a már felújított Camp Nouban, onnantól már 20 millió euróra nőhetne a szponzori díj mértéke évente, a következő 8 éven keresztül. Ez azt jelenti, hogy a stadionprojekt akár 180 millió eurót is jelenthetne a következő 4+8 évre a katalánoknak.

Összességében a mezszponzoráció és a stadion névhasználatának joga 435 millió eurót biztosíthatna a Barcelonának a jövőre nézve — a még nem hivatalos, de a SPORT által elég biztosnak írta adatok alapján.

Hosszútávon még nagyobb üzlet lehet

Ahogy néhány sorral feljebb is írtuk, a stadion névhasználati joga 4+8 évre kerülhet a Spotify birtokába, ami azt jelenti, hogy 180 millió  euró kerülhetne a Barcelona kasszájába kicsivel több, mint egy évtized alatt. Nyilván lehet úgy is számolni, hogy ha már a stadionra 12 éves szerződést kötnek, akkor miért adják a mez szponzori jogait másnak, és ha ez így történne, akkor még plusz 8 év alatt 240 milliót, ugyanezen elven számolva a tréning szett esetében 135 milliót jelentene.

Joan Laportáék egyébként a mez ujján lévő részt is értékesíteni szeretnék 5 évig 10-15 millió euró ellenében (vagyis legfeljebb 75 milliót nyerhetne ezzel a klub), ugyanakkor az ötödik évtől kezdve szeretnének emelni a szponzoráció mértékén. Egyelőre erre a területre még nincs támogató, de már folynak tárgyalások még meg nem nevezett cégekkel. További projektek megvalósítására törekszik a klub a financiális fellendülés elősegítése érdekében, ugyanis el kívánja adni (visszavásárlási opcióval) a Barça Studios 49%-át, valamint a Barça Licensing&Merchandising bizonyos százalékát is értékesíteni kívánja az egyesület. A Sport szerint előbbire már március elején érkezett egy 350 millió eurós ajánlat.

Egyre gyakrabban kerül szóba a kriptovaluta

A klub érdekelt a kriptovaluta, a tokenek, az NFT (digitális főkönyvi forma, olyan, mintha valaki fényképet, videót vagy hanganyagot értékesítene) és a metaverse (3D-s virtuális világok hálózata) világában, ezért is tárgyalt a Polkadottal szponzorációs ügyekben, de jelenleg inkább még csak tanulmányozza a kriptopiacot, ezért nem jött létre az üzlet.

Összegzés

Természetesen lehetne a lehetséges szponzorációs bevételeket a fenti logika mentén akár végtelenségig is számolni, de ami igazából lényeges az az, hogyha ezek az üzletek sikeresek lesz, akkor középtávon konszolidálódni fog a Barcelona pénzügyi helyzete.