Bartomeu két ponton is többet akar az amerikai sportszergyártó cégtõl
Amíg a pályán Luis Enrique vezetõedzõ játékosai történelmi tettet igyekeznek végrehajtani, és megpróbálják megismételni a triplázást, addig Josep María Bartomeu klubelnök a tárgyalóasztalnál próbál történelmi magasságokba emelkedni, és növelni a klub bevételeit. A Qatar Airways légitársasággal való tárgyalás nehézségeirõl már írtunk, ám a klubvezetés a Nike sportszergyártó céggel is elkezdett egyeztetni a jövõrõl, és a terve az, hogy megtriplázza az amerikai mammutvállalattól érkezõ bevételét.
Amint az ismeretes, a katalán csapat játékosait földi halandó számára elképzelhetetlen ajánlatokkal csábítja fél Európa, és habár a pénz nem minden, a Barcelona vezetése pontosan tudja, hogy a nyújtott teljesítménnyel párhuzamosan a megbecsültség egyik alapvetõ fokmérõjét, a játékosok fizetését is rendezni – jelen esetben emelni kell. Bartomeu elnök stratégiájának két alappillére van: az egyik a Qatar Airways légitársasággal kötendõ mezszponzori szerzõdés értékének jelentõs emelése, másrészt a Nike sportszergyártó céggel fennálló kontraktus meghosszabbítása a katalán egyesületre nézve jelentõsen jobb kondíciókkal.
Az MU mutatja az utat
Amint az ismeretes, a Barça és a Nike kapcsolata még 1998-ra nyúlik vissza, amikor Josep Lluís Núñez irányt mutatott a piacnak, és egy 10 évre szóló, 120 millió eurós értékû szerzõdést kötött a sportszergyártó vállalattal. A kontraktus lejárta elõtt a felek megállapodtak egy ötéves hosszabbításban, a támogatási összeget pedig 150 millió euróra emelték, majd ezt az egyezséget toldották meg 2018-ig, kicsit tovább emelve az összegen, de jelentõsen nem növelve azt.
A jelenlegi állapotok szerint a Barça évente 35 millió eurót kap az amerikai cégtõl azért cserébe, hogy a Nike gyártja a katalán egyesület mezeit, illetve éves szinten további 19 millió euró folyik be a klub kasszájába a merchandising területrõl, vagyis a különbözõ termékek, így például a mezek és ajándéktárgyak értékesítésébõl. A kapcsolat a két fél között mindig is kiegyensúlyozott volt, ám ezt változtatta meg a Manchester United és az Adidas megállapodása.
Az angolok tavaly nyáron váltottak stratégiát, és nem hosszabbítottak a Nike-val, hanem ehelyett a német Adidas vállalattal kötöttek egy rekordösszegû, 10 évre szóló, 940 millió eurós értékû kontraktust. Ez azt jelenti, hogy évente garantált módon 94 millió euró üti az angol klub markát. Ez irányt mutatott a piacnak, és erre reagálva mondta azt Bartomeu klubelnök, hogy amennyiben más egyesületek ilyen nagyságrendû összegeket kapnak, akkor a katalán klub is igényt tarthat legalább a legmagasabb támogatási szerzõdésre, ha nem többre.
Bartomeu tehát két ponton akarja jelentõsen javítani a Nike-val kötendõ szerzõdés feltételeit. Egyrészt a garantált évi támogatást akarja 90 millió euró környékére tornászni, másrészt a merchandising területen akar nagyobb százalékot kihasítani a bevételekbõl az egyesület számára. A Camp Nou mellett található hivatalos boltot, a Botigát nagy mértékben a Nike irányítja, és így értelemszerûen a bevételekbõl is nagyobb rész illeti meg a sportszergyártó céget.
Természetesen az amerikai vállalat nem akarja a Manchester United után a Barcelonát is elveszíteni, aminek következtében vélhetõen Bartomeu elsõ javaslatával alapvetõen nincsen is problémája, vagyis a Nike hajlandó nagyjából évi 90-100 millió eurót fizetni azért, hogy továbbra is a Barça sportszergyártója maradjon. Ugyanakkor a cég vonakodik többet adni az egyesületnek a Botiga irányítási hatáskörébõl és így közvetve a hivatalos bolthálózat bevételeibõl is, hiszen hiába a világ egyik vezetõ márkája a Nike, a Barcelonával való együttmûködésébõl származó bevétele még neki is kulcsfontosságú.
Ez jelenleg a fõ konfliktus a két fél között, ám az álláspontok közeledéséhez könnyebb út vezet, mint például a Qatar Airways légitársasággal folytatott tárgyalásoknál, mert egyrészt a kapcsolatot eddig nem terhelték komolyabb konfliktusok, másrészt a Nike a Manchester United elveszítése után minden bizonnyal nem engedheti meg magának azt, hogy három éven belül – a jelenlegi kontraktus 2018-ban jár le – két hatalmas tradícióval bíró és világszerte népszerûségnek örvendõ egyesületet is elveszítsen.