Kedden bejelentette a klub, hogy a következő szezonban névadó szponzort fog keresni a Camp Nou számára, de a befolyó összeget jótékony célra, a koronavírus elleni küzdelemre fogja felajánlani. Ettől függetlenül idő kérdése csak, hogy állandó, üzleti alapú szponzora legyen a stadionnak, ahogy azt évekkel korábban megszavazták a pártoló tagok.
Korábban már többször is komolyan felmerült a lehetősége annak, hogy plusz bevételt szerezzen a klub a Camp Nou nevének értékesítéséből, ahogy ez egyébként Európa-szerte egyre gyakoribbá válik, eddig viszont konkrét lépés nem történt az ügyben. Végleges lépés most sem történt, tegnap azonban a Barcelona bejelentette, hogy a menedzsment átadta a lehetőséget a stadion névhasználati jogának értékesítésére az alapítványának, a Barça Foundationnek, ugyanakkor – egyelőre még – nem azért, hogy új bevételi forrásként használja, hanem hogy a leendő szponzor által fizetett összeget jótékony célra, a koronavírus elleni küzdelem és gazdasági felépülés érdekében használja fel. A felajánlás egy évre, a 2020-2021-es szezonra fog szólni.
Ez annyit jelent, hogy a Barcelona pénzt fog gyűjteni a stadion nevének értékesítéséből, jótékony célra, ráadásul különböző tanulmányok és más csapatok által értékesített névhasználati jogokból kiindulva nem is keveset. Az AS.com a Duff & Phelps tanácsadócég 2019 év végi riportját idézte ennek kapcsán, amely alapján a stadion neve akár évi 35 millió eurót is érhet a piacon – legalábbis a koronavírus előtt ennyire értékelte a cég. Ez a jelenlegi helyzetben némileg változhat, de a nagyságrend biztosan helyes.
Miért fontos ez?
Az talán senki előtt nem titok már, hogy a Barcelona gazdasági helyzete a bevételek szintjén ugyan jó, de a bérköltségek a plafont verdesik, az adósságok pontos mértéke nem ismert, így a klubnak minden lehetőséget meg kell ragadnia plusz bevételi lehetőségek érdekében, ahogy azt több másik csapat és más sportág csapatai is teszik. Az amerikai fociban, az NFL-ben teljesen természetes, ha egy szponzor után nevezik el a stadiont, de Európában is egyre gyakoribb már ez. A Manchester City, az Arsenal, a Juventus, a Bayern München és a Wanda Metropolitanóval már az Atletico Madrid is a stadion szponzoráció útjára léptek több évvel ezelőtt és ha megnézzük ezt a listát, akkor még szembetűnőbb, hogy ez lesz a jövő útja.
A mezszponzoráció sorsára jut a Camp Nou is
Egy év múlva új neve lehet a Camp Nounak
2017-ben írtuk – akkor még nem lett belőle semmi
A Camp Nou egyelőre még őrzi a tradíciót azzal, hogy nincs szponzora, ahogy a mez is sokáig húzta szponzor nélkül, de 2014-ben, amikor az Espaí Barca projektet megálmodta a vezetőség a Camp Nou modernizációjával együtt, és erre a sociók rábólintottak, akkor arra is igent mondtak, hogy névadó szponzora legyen a stadionnak. A szponzorációra a projekt költségei miatt lenne szükség – de még ha a projektből egyelőre nem is lesz semmi, biztosan csak idő kérdése, mikor lesz névszponzora a klub stadionjának, akár az Espai Barca miatt, akár azon túl, szimpla gazdasági megfontolásokból.
A jelenlegi helyzetben a szponzorációt jótékony célra felhasználva mindenesetre duplán tehet jót a klub: segít a járvány elleni küzdelemben és komolyabb elköteleződés nélkül derítheti ki, mennyit hajlandó egy cég áldozni azért, hogy a Barcelona stadionjának névadó szponzora lehessen.