Folytatódik az együttműködés a Konamival

A klub hivatalos oldalán megjelent kommunikáció alapján a KONAMI és az FC Barcelona meghosszabbítják együttműködésüket. A japán céggel 2016 óta tart a partneri kapcsolat, amely szerződést eddig egyszer, 2019-ben hosszabbítottak meg a felek és 2023 júniusáig volt érvényben. A jelenlegi kontraktus időtartamát nem kommunikálta a klub, csak annyit jegyeztek meg, hogy több szezonról van szó.

Az együttműködés részei

A Barça és a KONAMI megállapodott abban, hogy több szezonra meghosszabbítják együttműködésüket. Ez azt jelenti, hogy a japán videojáték- és szórakoztatóipari multinacionális vállalat továbbra is a gránátvörös-kékek globális partnere marad. Az eFootball szériát is birtkoló cég a Barcelona játékosainak segítségével fejlesztheti tovább a játékot, valamint az eFootball globális nagyköveteie lesznek a Barça Legends tagjai.

Az előzmények

A 2010-es évektől a KONAMI népszerűsége lassan, de növekedett és idővel egyre komolyabb konkurenciát jelentett a focis játékok piacán évtizedek óta egyeduralkodónak számító FIFA sorozat számára. Ezen időszak alapja és része volt, amikor a KONAMI exkluzív szerződést kötött több, nagy európai klubbal, a Barcelona mellett többek között a Bayern Münchennel, ami mellé még egy ideig a Bajnokok Ligája jogait is sikerült bezsákolnia a japán cégnek. Talán ez lehetett a csúcspont, azonban az UEFA jogokat 2018-ban elvesztő cég hiába igyekezett a játékélménnyel és a grafikával megnyernie a játékosokat, egyértelműen hanyatlásba kezdett a széria. Az Electronic Arts-cal való versengés poziztív kimenetelében egészen 2022-ig reménykedhetettek, amikor az végérvényesen eldőlt: a PES elnevezést kihajította a KONAMI, helyére a free-to-play (ingyenesen játszható) stratégiát alkalmazó eFootball került, aminek a 2021-es debütálása kiemelkedően gyengére sikeredett: Steamen a mai napig az egyik legrosszabb értékeléssel rendelkező játék, de a metacritic.com oldalán található 25-ös (100-as skálán) metascore, és 1.3 userscore is kiemelkedően alacsonynak számít.

A 2023-as év

Az idei nyárra tehát úgy érkezett a KONAMI, hogy az új eFootball széria minőségben, bevételben és népszerűségben is hatalmas lemaradásban áll az Electronic Arts termékével szemben, amely cég a FIFA-val történő szakítás miatt egyébként is új időszak elé néz: az idei játék már EA Sports FC 24 címmel fog megjelenni, a széria 1995 óta először veszti el a nemzetközi labdarúgó-szövetség rövidítését. Az idei nyár viszont nem csak a két, merőben eltérő pozícióban szereplő cég kapcsán érdekes, hanem a katalán klub anyagi helyzete miatt is: konkrét számokat sehol sem közöltek, de piaci szakértők szerint a Konami együttműködés nagyjából 5-10 millió közötti bevételt jelent az FC Barcelona számára, amelytől nem szeretett volna elesni a klub a későbbiekben sem.

Ezt a helyzetet próbálhatta meg kihasználni Laporta és csapata, sajtóhírek szerint licitversenyt szeretett volna elérni a vezetés a két játék kiadója között. Ennek egy bizonyítéka lehet, hogy bár az előző szezon végén járt Japánban az FC Barcelona – ami tökéletes helyszín lett volna a hosszabbítás bejelentésére -, nem történt hivatalos kommunikáció a klub és a KONAMI együttműködése kapcsán.

A következmények

A szerződés anyagi hátteréről ezúttal sem lehet részleteket tudni, de az előzményeket figyelembe véve, csak anyagi okok állhatnak a partneri kapcsolat meghosszabbítása mögött. Ugyanis az EA Sports egyeduralmát semmi sem veszélyezteti a focis játékok piacán, és a FIFA-val történő szakítás is előnyére válhat a redwoodiaknak: a Forbes információi szerint a FIFA 1 milliárd dollárt szeretett volna kapni a névhasználati jogért cserébe, amit ha ugyan nem is spóroltak meg a válással, de nem is kell kifizetni, ami akár minőségbeli javulást eredményezhet.

Fontos megjegyezni, hogy a KONAMI együttműködése nem kizárólagos továbbra sem, azaz a klub eredeti címerrel és névvel fog szerepelni a konkurencia által kiadott játékokban, azonban a Spotify Camp Nou továbbra is csak a japán cég termékeiben lesz megtalálható.

 

***