A La Liga nem csak a futballpályán igyekszik fejlődni, és dominálja már az európai klubfutballt lassan egy évtizede, hanem a színfalak mögött is elindult egy folyamat, melynek a célja a gazdasági erő fokozása. Amint arról már beszámoltunk, ennek keretében nyitott Budapesten irodát a La Liga, melynek területi képviselőjével, Diego Sánchezzel készítettünk egy mély interjút a nemzetközi terjeszkedés céljairól, eszközeiről, okairól és jövőjéről, valamint a spanyol és a magyar futballról. A hosszabb beszélgetést három részben fogjuk közölni, és megjegyzendő – főként a Spíler TV-s rész kapcsán – , hogy az interjú még a bajnokság kezdete előtt, egészen pontosan augusztus első hetében készült. Az Eurobarça exkluzív interjúsorozata Diego Sánchezzel, első rész.
Baranyai Tamás: Köszönjük szépen, hogy elfogadtad a meghívásunkat! Mindenekelőtt a magyarországi tartózkodásodról érdeklődnénk. Mi a fő cél, illetve milyen régóta dolgozol ezen a projekten?
Diego Sánchez: 2017 májusában érkeztünk ide a Ligával, ami azt jelenti, hogy már nagyjából egy év és 2-3 hónapja itt vagyunk. A Magyarországon megvalósított stratégiánk ugyanazon alapszik, mint amit világszerte követünk: a legfontosabb célunk az, hogy közelebb kerüljünk a szurkolókhoz, hogy növeljünk a márkatudatosságot a szurkolók körében, valamint hogy a helyi szurkolói közösségekkel együttműködjünk. Azért ezek a stratégiánk sarokpontjai, mert be akarjuk bizonyítani, hogy a La Liga több, mint futball. Ez több, mint egy bajnokság. Nagy erőfeszítéseket teszünk azért, hogy mindenki lássa: a La Liga nem csak a futball miatt a legjobb. Ami Magyarországot illeti, a közös történelmi múlt volt az a kapocs, ami miatt feltétlenül meg kellett érkeznünk ide. Számtalan magyar játékos futballozott már Spanyolországban, és azzal is tisztában vagyunk, hogy a spanyol futball rendkívül népszerű Magyarországon.
Általánosságban véve hogyan fogalmazódott meg az a gondolat a La Liga szervezetén belül, hogy terjeszkedni kell nemzetközileg, és hogy helyi együttműködéseket kell kötni?
Ez a nemzetközi terjeszkedési stratégiánk része volt. Ráeszméltünk, hogy nálunk vannak ugyan a legjobb játékosok és a legjobb csapatok, de a Premier League gazdasági ereje felülmúlta a miénket. Ezáltal nem maradt más út előttünk, minthogy gyorsabban növekedjünk. Elsőként nemzeti szinten rendeztük a dolgokat, és bevezettünk egy Pénzügyi Fair Play-rendszert, melynek célja az volt, hogy csökkentse a spanyol klubok adósságait. Mi több, minden egyes spanyol egyesülettel együttműködve központosítottuk a nemzeti és nemzetközi közvetítési jogok értékesítését. Ezek után a lépések után tértünk rá a nemzetközi terjeszkedésre. Az első pontja ennek a tervnek az volt, hogy nyissunk néhány irodát számos helyen a világban. A másik lépés aztán az volt, hogy minden egyes országhoz közelebb kerüljünk. Ahelyett, hogy csupán néhány országba mentünk volna el, útjára indítottuk a La Liga Global Network-programot, mely egy úttörő tervezet a labdarúgás üzleti világában. Ami a kihelyezett képviselőket illeti, a La Liga több, mint 12.500 főből szűrt az első körben. Ezt a listát szűkítették 60 jelöltre, akik aztán egy tréningen vettek részt. Ebből a 60 jelöltből 57-en kaptuk meg az állást, és helyeztek el bennünket különböző állásokba. Például néhányan közülünk egy-egy országba mentek, hogy képviseljék a Ligát, mások maradtak a La Liga székhelyén, míg vannak olyanok is, akik spanyol egyesületek számára dolgoznak. A stratégia központi eleme az, hogy csaknem az egész világot lefedjük. Vegyük az én példámat: Magyarországon, Budapesten tartózkodom, itt van az irodám, de egyben a bolgár, a horvát, a román és a szerb piacért is felelek. A rendszer mögött húzódó logika egyértelmű: meg akarjuk érteni, mit jelent az embereknek a La Liga, majd ebből kiindulva akarunk a számukra különleges tartalmakat gyártani annak érdekében, hogy ezek a szurkolók érezzék: a La Liga törődik velük.
Helyi együttműködések, ezt már említetted néhányszor az eddigiek alatt. Ebből a szemszögből nézve, hogyan néz ki egy budapesti napod? Mit csinálsz itt tulajdonképpen?
Az egyik legfontosabb dolgom az, hogy összhangba hozzam a La Liga céljait és a magyar sajátosságokat. Ez nem csupán azt takarja, hogy kutatásokat végezzek az Interneten, de egyben azt is jelenti, hogy beszélgetek a magyar piac szereplőivel, vagy éppen megnézem, miről beszélnek az emberek a magyar fórumokon. Ez a kutatás része, melynek célja az, hogy megtudjuk, miként is gondolkodik egy magyar szurkoló. A magyar sajátosságok és igények tükrében pedig kialakítunk egy részletekbe menő stratégiát, amit alkalmazunk a magyar szurkolók számára fontos területek mindegyikén. Ennek mentén pedig elkezdünk dolgozni ezeken. Figyelembe kell azonban azt is venni, hogy a fogyasztói igények mindig változnak. Ennek következtében napi szinten kell újra és újra elvégeznünk ezeket a kutatásokat azért, hogy mindig reagálni tudjunk a változásokra. Példának okáért folyamatosan figyeljük a közösségi médiát, és bejegyzéseket hozunk létre, hogy feltérképezzük ezeket a változásokat, illetve hogy lássuk, milyen témák érdeklik a szurkolókat leginkább. Ezáltal pontosabb képet kaphatunk arról, mit is várnak el tőlünk a szurkolók.
Amint azt említetted, nem csak a magyar piacért vagy felelős, de hozzád tartozik további három ország is. Meg tudnál nevezni néhány hasonlóságot a spanyol futball iránti rajongással kapcsolatosan ezeken a piacokon belül?
Nagyon szerencsés vagyok, hogy olyan piacokra küldtek ki, ahol a La Liga évek óta domináns szerepben van. Ebben a tekintetben nagyon hasonlóak ezek a piacok, melyek segítenek nekünk abban, hogy a növekedéshez egy erős bázist építsünk ki. Habár ezt a mondatot továbbra is tartom, nem kérdés, hogy a legjobban Magyarországra koncentrálunk. Nem hanyagoljuk el a többi piacot sem, de a figyelmünk főként ide terelődik. Például együttműködünk már évek óta a szerbiai első osztályt lebonyolító szervezettel, vagy éppen megállapodásunk van a román bajnokságot rendező szervezettel különböző aktiválási projekteket illetően. A legfőbb hasonlóság? Imádják a focit. Az egyedi jegyekbe nem mennék bele, mert bár vannak jócskán, nem szeretném azt a látszatot kelteni, hogy összehasonlítom ezeket a piacokat.
A Budapesten szervezett La Liga-eseményeken már kifejtetted, hogy az egyik fő cél egy olyan imázs kialakítása, mely nem függ attól, hogy a spanyol klubok sikeresek-e az adott évben vagy sem. Kialakítottatok már egy rendszert arra, hogy mérjétek is a különböző projektek sikerességét?
Ez egy nagyon jó kérdés. Ha nő a spanyol futballt követők száma, ha nő a közösségi médián a követőink száma, a bejegyzések elérése vagy a diskurzus a La Ligáról, akkor a stratégiánkat sikeresnek nevezhetjük. Ezeket naponta ellenőrizzük. Például ha végrehajtunk egy kampányt, utána azonnal megnézzük, érdemes volt-e ebbe belevágnunk vagy sem. Ezek a főbb mutatószámok, amik alapján megítélhetjük a stratégiánk sikerességét, és én úgy vélem, hogy jó úton haladunk.
Meg tudnál nevezni nekünk egy-egy helyi szervezettel létrejött együttműködést, ami tökéletesen bemutatja, mit is csinál a La Liga a nemzetközi színtéren?
Számomra az eddigi munkám legszebb pillanata az volt, amikor júniusban az összes magyar szurkolói egyesületet sikerült összehoznunk. A Cervantes Intézetben szerveztünk egy eseményt, amin a szurkolói egyesületek elmesélték a történetüket, beszéltek arról, hogyan is jöttek létre, vagy éppen mit is csinálnak, illetve a jövőbeli terveikről is szót ejtettek. Ez egy fantasztikus fórum volt arra, hogy ezekről a dolgokról beszéljünk. Ami a jövőt illeti, biztos vagyok benne, hogy ez csak a kezdet volt, és mind külön-külön, mind közösen is együtt fogunk működni ezekkel a szurkolói egyesületekkel.
A feladatkörödhöz tartozik még, hogy kommunikálj a magyar sajtótermékekkel. Van egy irányelv, hogy melyik médiummal tartod a kapcsolatot? Illetve milyennek értékeled a Spíler TV-vel való együttműködésed?
Különböző területekről van itt szó. Egyrészt van a nyomtatott sajtó, a rádiócsatornák és egyéb sajtótermékek. Másrészt pedig külön kell választani a televíziós közvetítési jogokat, ahol a Spíler TV a partnerünk, illetve a vásárlónk, fogyasztónk is egyben. Ha például összehasonlítjuk a Spíler TV-vel és a Nemzeti Sporttal vagy a Magyar Időkkel való együttműködésünket, akkor az előbbi egy szorosabb kapcsolat. Utóbbiak esetében arról szól a kooperáció, hogy egyedi tartalmakat kreálunk a számukra a La Ligával kapcsolatosan. Azt azonban nem jelenteném ki, hogy mi tudatosan szűrjük ezeket a sajtótermékeket, mert mi csak minél több embert szeretnénk elérni rajtuk keresztül, ha pedig mindkét fél számára előnyös a kapcsolat, úgy belevágunk a közös projektbe. A Spíler TV azonban egy szorosabb együttműködésen alapszik, ez a fő különbség. Két külön területről van szó.
Ha már Spíler TV, amint az ismeretes, ez a televízió csatorna közvetítheti az idei szezontól a spanyol bajnoki meccseket, ám a magyar szurkolók eléggé aggódnak e fejlemény láttán, ugyanis a Spíler TV lefedettsége igencsak alacsony. Tisztában van ezzel a La Liga szervezete?
Természetesen tudunk a jelenségről, ezért el is magyaráznék néhány részletet a közvetítési jogok értékesítési gyakorlatáról. Először is a La Liga kiír egy pályázatot, hogy eladja ezeket a jogokat. Ami Magyarországot illeti, ezek a jogok az IMG-hez kerültek (International Management Group vállalat, mely globális szinten foglalkozik sport- és egyéb események szervezésével, valamint tehetségek menedzselésével – a szerk.), ami további tizenegy európai piacra birtokolja ezeket a jogokat. Vagyis pontosan az IMG az, aki dönt ezeknek a jogoknak az eladásáról az egyes országokban. Magyarországon úgy döntött az IMG, hogy a TV2 Csoporttal köt szerződést, melyhez tartozik a Spíler Tv. Amit én hozzátennék az egészhez, az nem más, mint hogy beszéltem már a Spíler TV képviselőivel, és mindenkit meg tudok nyugtatni, hogy nagyon motiváltan néznek az új szezon elébe. A lehető legjobb terméket akarják létrehozni. Tudom, hogy még nem minden háztartás tudja fogni a Spíler TV-t, de információm szerint a csatorna dolgozik az ügy megoldásán. Sajnos ennél többet nem tudok mondani erről az ügyről a szerződéses kötelezettségeink miatt.
Már érintettük a La Liga nemzeti szinten történő tevékenységét. Szoros együttműködés van köztetek és a spanyol klubok között a szurkolói egyesületeket illetően?
Egyértelműen, a válaszom egy hatalmas igen. A La Liga szervezetén belül létrehoztak egy részleget, mely a La Liga4Sports névre hallgat. Ez az osztály felügyel számos kezdeményezést, az egyik ilyen pedig nem más, mint az ’Aficiones Unidas’ (Egységes Szurkolók – a szerk.). A kezdeményezés azt célozza meg, hogy összehozza az összes hazai és nemzetközi szurkolót, és egy olyan platformot alakítson ki a számukra, ahol mindenki megoszthatja a másikkal a véleményét vagy a gondolatait. Ebből kifolyólag napi kapcsolatban állunk a spanyol egyesületekkel, hogy koordináljuk ezt a tevékenységet. Ez csak logikus, hiszen a La Liga szervezete a klubok összessége. A La Liga 42 professzionálisan működő klubot képvisel a spanyol első és második osztályból.
Tudom, ez egy vakmerő kérdés, de ez egészen biztosan érdekelheti a magyar szurkolókat: vannak tervek arra vonatkozóan, hogy néhány spanyol klubot Magyarországra hozzatok?
Ez olyasvalami, aminek rettentően örülnék, tényleg. Ugyanakkor ez nagyon bonyolult, hiszen ez a klubokon múlik. Még egyszer: azt kívánom, hogy jöjjenek, de erről minden egyes klub saját maga határoz.
Vannak egyéni céljaid a közeljövőre vonatkozóan? Minek a beteljesülése kapcsán lennél elégedett?
Több, mint boldog lennék, ha azt látnám, hogy többen nézik a spanyol bajnokságot, több követőnk van a közösségi médiában, többen beszélnek a focinkról, illetve az is örömmel töltene el, ha a spanyol klubok növelni tudnák a szurkolói bázisukat és a márkatudatosságot ezekben az országokban. Mi több, az is elégedettséggel töltene el, ha minél több egyezséget sikerülne kötnöm helyi szponzorokkal, illetve ha minél többet tudnék együttműködni helyi szervezetekkel helyi eseményeken. Nagyon boldog lennék továbbá, ha hallanám az embereket az utcán a La Ligáról és a spanyol csapatokról beszélni. Úgy vélem, a magyar szurkolók már felismerték, hogy nagy erőfeszítéseket teszünk annak érdekében, hogy közel lehessünk hozzájuk, illetve hogy boldogabbá tegyük őket a labdarúgás tekintetében.
Az utolsó esély még most, hogy belépj a Penya Blaugrana Budapestbe, az első hivatalos, magyar szurkolói klubba. A jelenlegi belépési időszak vége augusztus 31. Részletek a belépés módjáról a képre kattintva!