A Qatar Airways ugyanannyit fizet, mint eddig | Az út az „új” egyezségig
Az FC Barcelona kedden bejelentette, hogy további egy esztendõn keresztül a Qatar Airways lesz a mezszponzora, és a szerzõdés tartalma nem változik, azaz a katari vállalat ugyanannyit fog fizetni a hirdetési felületekért, mint eddig. Josep María Bartomeu elnök és a vezetõség célja a 65 millió euró elérése volt, ám ezt még csak megközelíteni sem sikerült, így pedig ez az üzlet nagy bukásnak tekinthetõ.
Manel Arroyo alelnök a Barça TV mikrofonjainak nyilatkozva próbálta elterelni a figyelmet a konkrét tényekrõl, és arról beszélt, hogy „lesznek valószínûleg olyanok, akik nem fogják megérteni, de azért döntöttünk így, mert a klubnak most az a legjobb, ha hosszú távban gondolkozunk”.
Amint az ismeretes, Javier Faus korábbi gazdasági vezetõ még a tavalyi választások elõtt megegyezett a légitársasággal egy 240 millió euró értékû szponzorációs szerzõdésben. Ez azt jelentette volna, hogy a Barcelona évi 60 millió eurót kap a katariaktól a meccsszerelésért és a tréningruhán való megjelenésért együttesen, ám Bartomeu új egyezséget akart kötni, és 60 millió eurót kért csupán a meccsszerelések hirdetési felületének értékesítéséért.
Az elnök egyébként nem gondolkozott rosszul, már ami a piaci viszonyokat illeti: a Manchester United évi 70 millió eurót kap a Chevrolet autógyártótól a mezekért, és 28 millió eurót az AON pénzügyi vállalattól a tréningdresszekért. Közelebbi példa is van azonban: a Qatar Airways a Bayern Münchennek 15 millió eurót ad csak az edzésruházatért. Igaz, a németek összesen kapnak 50 millió eurót a mezfelületek eladásáért, tehát a Faus által kialkudott egyezség még így is jobb kondíciókkal bírt volna, mint a német egyesület mezszponzorációs szerzõdése.
A katari vállalat azonban kötötte az ebet a karóhoz, és nem is feltétlenül financiális okokra vezethetõ vissza ez a hozzáállás, hanem sokkal inkább arra, hogy a katariak szerint Bartomeu nem védte meg õket kellõ módon a választások során ért támadásoktól. Amint az ismeretes, az elnökválasztás alkalmával minden jelölt támadta a katari megállapodást, Rosell és Bartomeu egyéni kapcsolatainak elõnyben részesítésének nevezték az ügyletet, és állították: vannak jobb ajánlatok is a piacon.
A katalán egyesület aztán idény közben hiába próbált más szponzor után nézni, ám vagy a piacot nem érdekli a Barcelona vagy a klub nem tudta kellõen kiaknázni az érdeklõdést, és miután Bartomeu visszafordult volna a Qatar Airways-hez, a katariak elõbb megvárakoztatták a klubot, majd nem voltak hajlandóak már a 60 millió eurós, korábban megegyezett összeget sem garantálni.
Képbe került ugyan az Amazon kereskedelmi vállalat, mint jövõbeli szponzor, ám egyrészt az amerikai cég legfeljebb 2017 nyarától jöhet a képbe egyelõre ismeretlen okokból, másrészt a szponzoráció mértéke nem haladná meg a 65 millió eurót, sõt egyes lapforrások szerint elég távol maradna ettõl az összegtõl.
A fentiek fényében kijelenthetõ, hogy Bartomeu és elnöksége ebben a kérdésben hibát hibára halmozott, a döntések nem voltak jól elõkészítve, az alternatívák nem voltak kellõen jól kidolgozva. Jóllehet Arroyo próbálta szépíteni az egyezséget, azt õ is kimondta: „a cél 65 millió euró”. Ezzel pedig kimondta azt is, hogy a vezetõség a saját terepén vereséget szenvedett.