A labdarúgásban súlyos pénzek mozognak, ezért sem túl meglepő, hogy multinacionális pénzügyi cégek figyelmét is felkeltette: a ‘Big Four’ egyik tagja, a KPMG Advisory Ltd. külön részleget hozott létre Budapesten KPMG Football Benchmark néven, akik évente készítenek pénzügyi alapon meghatározott listát a legnagyobb európai klubokról.
Az első jelentést még 2016-ban adták ki, azóta minden évben jelentkeznek az EV (enterprise value, azaz vállalati érték) alapú pénzügyi riportjukkal. Idén májusban az ötödik listájukat publikálták, amin az „öreg kontinens” anyagilag legsikeresebb egyesületei szerepelnek. A top 32-be kerüléshez az alábbi feltételeket határozták meg:
- A klubnak a teljes működési bevétel alapján az 50 legnagyobb európai csapat között kell lennie; és
- A klubnak az elmúlt 5 év UEFA koefficiens alapján az 50 legjobb csapat között kell lennie
Ha a fenti kritériumok egyike nem teljesül, akkor a klub továbbra is kiválasztható lehet, ha:
- A közösségi média követőinek számában (a Facebook, a Twitter, a Instagram és a YouTube együttesen) a 30 legfontosabb európai csapat közé tartozik 2020 január 1-jén mért adatok alapján
A fenti feltételek alkalmazása után a Real Madrid, Manchester United és az FC Barcelona sorrend alakult ki. A top 10-ben helyet kapott a dobogóról idén már lecsúszó Bayern München, akik a Barcelona előrelépésének „köszönhetik” negyedik helyüket. Fontos megemlíteni, hogy a lista (májusi kiadása ellenére) a COVID-19 európai futballban történő megjelenése előtti állapotokat vette figyelembe.
A ‘YoY increase’ az EV, azaz a vállalati érték évenkénti növekedését mutatja meg.
A KPMG lista élén – az előző évhez hasonlóan – a Real Madrid szerepel, amellyel kapcsolatban több fontos tényezőt is kiemel az elemzés. A nemzetközi kupaporondon mutatott kimagasló eredményei jelentős bevételhez juttatta a blancókat, emellett jelentős, 41%-os növekedést mutatnak a kereskedelmi bevételeik is. A kimutatás megemlíti, hogy a Real Madrid első helyét nagyban befolyásolta Cristiano Ronaldo értékesítése is, akiért 117 millió eurót kaptak a Juventustól. A tranzakciónak szintén fontos szegmense, hogy CR7 távozása 8%-al csökkentette a klub személyzeti költségeit.
A top 3 klub vállalati érték alapján meghatározott sorrendje és a fő teljesítménymutatóik fejlődése a 2016. évi jelentéshez képest:
Képmagyarázat:
- Change over last year: a helyezés változása a 2019. évi kimutatáshoz képest
- Ranking: helyezés
- EV 2020: vállalati érték millió euróban
- Club: klub neve
- EV growth: vállalati érték növekedése 2016-hoz képest 2020-ra
- Operating revenues growth: működési bevételek növekedése 2016-hoz képest 2020-ra
- Commercial revenues growth: kereskedelmi bevételek növekedése 2016-hoz képest 2020-ra
- Cumulative EBIT: „earnings before interest and taxes”, ami a magyar számviteli törvény szerinti üzemi eredménynek felel meg (forrás: ado.hu)
- UEFA trophies: UCL or UEL: Bajnokok Ligája vagy Európa Liga győzelmek száma
A képen is látható, hogy a Barcelona – a tavalyi évhez képest egyet előrelépve – a ranglista harmadik helyén szerepel, melynek következtében a Bayern München csúszott le a dobogóról. A lista alapját képező 2018/19-es szezonban az FC Barcelona összesen 839 millió euró működési bevételt ért el. Ezen eredmény legfontosabb oka, hogy a közvetítési jogokból származó bevétel 298 millió euróra ugrott, ami 35%-os növekedést jelent. A jelentős növekedés egyik fő pillére az új, a nagy klubok számára kifejezetten kedvező UEFA díjelosztási rendszere, amely 2018/19-es szezonban lépett életbe. Fontos tényező volt a a növekedésben még az UEFA Bajnokok Ligájában elért jobb eredménysor (elődöntőbe jutás 3 negyeddöntős kiesést követően) is.
A jelentés kiemeli, hogy az FC Barcelona többi klubhoz képest is kiemelkedően magas személyi költségekkel bír, de bevételeik ilyen mértékű növekedésének köszönhetően egy szezon alatt a személyzeti költségeik mértéke 81%-ról 69%-ra csökkent a működési bevételhez viszonyítva. A Barca ötéves tendenciáját vizsgálva megállapítható, hogy 50%-os működési bevétel növekedést könyvelhettek el, míg a kereskedelmi bevételeik még ennél is magasabb, 52%-os növekedést mutatnak. Jelentős stratégiaváltozásnak tekinthető, hogy a 2018/19 szezon óta a klub saját maga menedzseli a logójával ellátott termékek értékesítést, ami komoly változás a mezgyártó által irányított értékesítések jogdíj alapú bevételeihez képest.
Az elemzésben említést kap egy másik nézőpont is, mely szerint ha a vállalati érték helyett a működési bevételek szerint rangsorolnánk a csapatokat, akkor a top hármat szintén a Real Madrid, a Manchester United és az FC Barcelona alkotná. A sorrend viszont változna, ugyanis a lista élén már a gránátvörös-kékek állnának 840 millió euró bevétellel, ami 100 millió euró előnyt jelentene a második helyezett fővárosiak előtt, akik 740 millió eurós bevételt könyvelhettek el a 2018/19-es szezonban. Őket a képzeletbeli dobogó harmadik fokán a ’vörös ördögök’ követnék 711 millió euró bevétellel.
Forrás: Football Clubs’ Valuation: The European Elite 2020
***
Hamarosan már strandidő lesz – ha Barçás törcsiben mennél, nálunk be tudsz szerezni egyet!