2010.10.24. 12:10:18
Nah Ozsi, akkor letisztázva, elfogultság minimalizálásával a bennem lévő kép:
Ez egy olyan sport, ami csapatsport. Versenyző, autó, és a csapat munkája (ebbe beleszámít a szerelők munkája, a taktikáért felelősök munkája, és a fejlesztő mérnököké is).
Most nézzük, ki is érdemel világbajnoki címet. Az én olvasatomban az érdemli meg, aki ennek a 3 elemnek a legjobb kombinációját tudja magáénak.
Nézzük az első faktort: versenyző
Ez az egyik legnehezebb kérdés, hiszen itt is felbomlik több dologra, hogy mi tesz egy versenyzőt jó pilótává. Egyrészt a gyorsaság (ugye nem összekeverendő a gyors pilóta, és a jó pilóta), másrészt a tapasztalat, harmadrészt a higgadtság.
Ezek alapján hasonlítsuk össze Vettelt, és Alonsot:
gyorsaság: 1-1
tapasztalat: 0-1
higgadtság: 0-1.
Ezt illik persze súlyozni, hiszen pl a gyorsaság mindkettőnél fontosabb, így mondjuk azt vegyük 3-szoros értékkel. Akkor is 5-3 Alonsonak.
Második faktor: az autó
Itt sok alösszetevő nem igazán van, talán annyi, hogy egyes pályákon máshogyan tud egy-egy autó teljesíteni, így ezt is bele kell venni a számításba. Idén kb az összes pálya a RedBulloknak kedvezett, kb 3 esetben nem. Nem túlzok szerinte ha azt mondom, hogy 10 pályából kb 2 nem fekszik a bikáknak. Így nagyjából el is hanyagolható ez a számításnál. Talán ennél fontosabb a megbízhatóság.
Összehasonlítás: RedBull - Ferrari:
gyorsaság: 1-0
megbízhatóság: 0.5 - 1
A gyorsaság rész egyértelműen a RedBullé, ezt még meg is súlyoznám egy kettes szorzóval, mert a különbséget a két kocsi között az egész évet tekintve nem tükrözi hűen az 1 pont. A megbízhatóságnál az is fontos volt, hogy kinek hány motorja van, hogyan gazdálkodott ezekkel, ebben a RedBull jobb volt, ám minden más téren a Ferrari volt a jobb, hiszen ők tették meg a legtöbb kört az egész mezőnyben, más alkatrészeikkel sem igen volt gond. Így RedBull - Ferrari: 2,5 - 1
Egyértelműen a jobb autó: RedBull, így ezen a téren Vettel kaphatja a győztes címet.
Harmadik faktor: a csapat
Itt a már említett részegységeket kell összehasonlítani. Fejlesztő mérnökök, taktikáért felelősek (csapatvezetők stb.), a szerelők.
Lássuk a RedBull - Ferrari esetén:
fejlesztések: 1-0,5
taktika: 0-1
szerelők: 1-1
A fejlesztéseknél a jobb alapokkal rendelkező RedBull érdemel több pontot, ám az év első felében hulladék Ferrariból versenyképes autót csináltak, így megérdemelnek fél pontot. A RedBull rengeteg hibát vétett saját hülyeségéből, a versenyzőik közötti kakaskodások, hibás döntések sora volt idén. A Ferrarinak nagyjából könnyű dolga volt, Massának köszönhetően, illetve Alonso a taktikákból kihozza a legtöbbet általában.
A boxban a szerelők mindkét helyen megfelelő munkát végeznek, sőt mindkét csapatnál különösen jól cserélnek kereket, legalábbis nekem ez tűnt fel.
Így a végeredmény: RedBull - Ferrari: 2 - 2,5. Éppenhogy, de a Ferrari nyeri nálam ezt.
A három faktor kb azonos erőt képvisel, így ha összegeznénk, akkor Alonso - Vettel: 2-1. Így jobban Fernando érdemelné meg.
Viszont ez a szám nem tükrözi rendesen a valóságot, annak nem megfelelő modellje, mert a valóságban a szerencse faktor is nagyban bejátszik, ami jelentősen módosíthat ezeken az értékeken. Pl ha a Vettel pech-et és Alonso szerencsét számszerűsítve hozzávesszük ezekhez a dolgokhoz, akkor eléggé közel kerülne egymáshoz a két pilóta.
Persze megint a modell elnagyoltsága miatt és esetleges szubjektivitási faktorok miatt az már nehezen eldönthető, hogy melyik oldalra dől a számítás végül is.
Az én szememben nyilván Alonso felé, a tiedben pedig Vettel felé.
Hangsúlyozom, ezek egy eléggé pontatlan modell adatai, és csak a jelenlegi szezont nézik, a jövőt nem.