Tök jó dolgokat írtok, jó ezeket olvasni tanárként! Tényleg, értékes gondolatok, kár hogy fent teljesen máshogy gondolkoznak.
Annyira központosítva lett az oktatás, hogy a differenciálás lehetetlen.
Amit írsz LG te is, lehetetlen dolog, hogy ugyanaz egy kerettanterv egy kis faluban, mondjuk cigányokkal tele, mint egy pesti elitgimnáziumban, általános iskolában.
De ez ellen a tanár vajmi keveset tehet, nincs önállósága, mert szabályozva van.
Év elején le kell adni tematikát, aminek stimmelnie kell a kerettantervben és a NAT-ban foglaltakkal, illetve illeszkednie kell a központilag megadott tankönyvvel.
Ezeket évközben ellenőrzik, enapló van, simán rá tudnak nézni, hogy hogy halad az adott pedagógus a tematikához képest.
Erre egy példa: nálunk feljelentette egy szülő (!!!! és a szülők legalább olyan felelősek az oktatás romlásáért mint a döntéshozók, de ez még bővebb téma) a történelem tanárt, mert ugye ők is látják az enaplóban, hogy hol járunk éppen és a tematikát is megnézhetik, és eltérés volt. A kollégámnak tárgyalásokra kellett járnia emiatt, mert ő ésszerűen akart haladni, nem csak ledarálni 9.ben a középkorig az egészet. Megszívta.
És ez nem egyedi eset.
Tehát amíg ennyire központosítva van az oktatás, lehetetlen ezeket tanári szinten megoldani. Meg van kötve a kezünk. Persze meg lehet úszni, mert nem mindig vannak ilyen szülők akik ennyire dilettánsak, de akad példa.
Az osztályozás rendszere is felvetődött, itt meg az a baj, hogy az egész oktatás, köz-egyetemi erre a rendszerre épül. A felvételi rendszerek, az érettségi, stb minden.
Nem tudsz személyre szabva osztályozni, mert azzal a gyereket szívatod meg. Tesiből csinálják, ott okés, van év eleji felmérés, és ahhoz mérnek utána. Az okos gyerek direkt lazábbra veszi, mert tudja a rendszert már, és inkább mondjuk dob kislabdával csak 15 métert, aztán mindig többet, mert ha kidobja a maxot év elején magából, utána meg ront, akkor hiába dobott 40 helyett 35 métert, rosszabb jegyet fog kapni, mint aki 15ről javult 20ra.
MQuCsabi írta:Én nem is értem, hogy kilencedikben miért kell elölről kezdeni a törit. Szerintem az őskort, ókort sokkal inkább lehetne játékosan tanítani, sok múzeum látogatással, stb stb. Aztán gimiben kezdenénk a középkortól. Azért ott már komolyabb dolgok is történtek, amivel nem egy két hét alatt kéne végezni. Ezeket több nézőpontból is be lehetne mutatni.
nyilván így kéne, ez nagyjából a hat és nyolc osztályos gimikben meg is valósul.
nálunk 5-6.ban pl alapozó töri van, őskor-ókor történetek, mitológia, csaták, térképek, stb...majd 7.től jön az ókor újra a tényanyaggal, és mivel 6 évre van írva a tanterv, jobban eloszlik az egész, lazább a tematika.
most vittem 5.-6.osokat Múmia kiállításra, majd 7. eseket is.
november végén megyünk 9.esekkel Parlamentbe, Múzeumpedagógiai oktatásra:
Királycsinálók. A koronázások és a Szent Korona története
Időtartam: 90 perc
A foglalkozás fókuszában a koronázási szertartás, és ennek nélkülözhetetlen kelléke, a Szent Korona áll. A diákok megismerik a koronázási ékszereket övező legendákat és kalandjaikat, majd kis csoportokban felkészülnek fiktív koronázásunk egy-egy jelenetének előadására, melyhez élethű kellékek állnak rendelkezésükre. Az előadásokat Koronázási Albumban örökítjük meg. A diákok a foglalkozás záróakkordjaképp megtekinthetik a Szent Koronát a kupolacsarnokban.
van egy csomó ilyen ott, ezek teljesen működőképes, hasznos dolgok.
Mégegyszer köszi a sok észrevételt.
ui.: igen, a kötelező óraszámok csökkentését is adom.
"Amikor nézzük Őt, akkor értsük meg ez egy sajátos játékos akit látunk, ez totálisan egyedi. Háromszor verte meg úgy Gvardiolt, hogy az magasabb, erősebb, gyorsabb, fiatalabb, energetikusabb. Ezt írd már le nekem számokkal. Ez mutatja azt, hogy micsoda valójában a futball."