Laporta versenyt fut az idővel: június 30-ig kellene megérkeznie 100 millió eurónak, a Nike lehet a megmentő?

A SER Catalunya szerint a Nike betömhetné a Libero által okozott lyukat, és a befektetője lehet a Barça Media-nak

Ferran Reverter távozása után már évek óta vezérigazgató nélkül, Eduard Romeu távozása után pedig gazdasági alelnök nélkül, Joan Laporta multifunkcionális elnökként kétségbeesetten keresi a megoldást arra, hogy a klub június 30-a előtt százmillió eurós bevételre tegyen szert. Egyrészt azért, hogy felszabadítsa egyrészt azt a 40 milliót, amelyet a klubnak 2023. június 30-a előtt kellett volna megkapnia (és nem kapott), másrészt azt a 60 milliót, amelyet a Barçának június 30-ig meg kellene kapnia (és ami nem érkezik meg a Liberótól). Ellenkező esetben a LaLiga levonná ezt a 100 millió eurós összeget a korábban beadott gazdasági tervből, ami logikusan befolyásolná a játékosok nevezési és megszerzési lehetőségeit.

Annak idején, csak a kontextus kedvéért, a Barça egy közjegyző által hitelesített szerződéssel érkezett a LaLiga irodájába, a Barça könyvelőjének jóváhagyásával, amit a LaLigának el kellett fogadnia. A probléma az, hogy a gazdasági terv be nem tartásával a LaLiga megnehezítené a klub mozgásterét a Financial Fair Play terén, ami már az elmúlt évben is problémákat okozott.

A Barça LaLiga felé fennálló kötelezettségét a Libero Football Finance ígéreteivel támasztotta alá, amely a Barça Media 49,5 százalékos részvénycsomagjának 29,5 százalékát szerezte meg, ez eredetileg az Orpheus és a socios.com tulajdonában volt. A Libero azonban nem fizetett, és most Laporta versenyt fut az idővel a 100 millió euró megszerzéséért, amely, ha nem érkezik meg, akkor az nem csak a klub regisztrációs képességére lenne hatással, hanem közvetlenül a klub könyvelését is támadná. A Barcelona 407 millió euróra értékelte a Barça Mediát (fele a klub tulajdonában van, a másik fele pedig eladva). Ha senki nem fizeti ki ezt a 100 millió eurót, akkor a klub kénytelen lenne veszteségessé tenni ezt a 407 millió eurót, ami olyan pénzügyi helyzetbe hozná, amelyet a La Vanguardia című lap május 19-i számában ” megengedhetetlennek” nevezett.

Laportának jelenleg két módja van arra, hogy rövid távon megszerezze ezt a 100 milliót. Az egyik, a legegyszerűbb, hogy hitelt vesz fel, azt azonban még nem tudni, hogy ez a kölcsön megfelel-e a LaLiga előírásainak. A másik, hogy a Libero Football Finance helyére találnak egy befektetőt, aki betömködi a lyukat. Itt jön a képbe a Nike. A SER Catalunya szerint a Barça elnöke a klubot felszerelő multinacionális céggel kötött megállapodás felülvizsgálatának részeként tárgyal arról, hogy a 100 millió euróval a Barça Media befektetője lehessen. Mindenesetre a helyzet szinte reménytelennek tűnik egy olyan klub számára, amely már így is eladta az audiovizuális jogainak 2047-ig tartó 25%-át, amely ráadásul nyitott hitellel rendelkezik az Espai Barça finanszírozására. A klub 2023 áprilisában zárta le a Camp Nou finanszírozását összesen 20 befektetővel és 1450 millió euró értékben. A különböző cégekkel lezárt finanszírozás struktúrája öt, hét, kilenc, húsz és huszonnégy éves részleteket tartalmaz. A Barça a munkálatok befejezése után kezdi el törleszteni ezt a hitelt, ami a Spotify Camp Nouból bejövő évenkénti 247 millió eurónak köszönhetően lesz lehetséges.

***