MÉS que un club

Összefogás a menekült gyermekekért

A Valencia elleni rangadón új emblémával a mezén futott ki a gyepre a katalán csapat. A színes MÉS felirat az Unicef logóhoz hasonlóan nem egy céget reklámoz, hanem egy karitatív projektet, amellyel a klub a menekült gyermekeket támogatja.

A programot a Nike sportszergyártó, az UNCR és az FC Barcelona hívta életre. A három megegyezõ fél vezetõi kedden Párizsban mutatták be a „nagy projektet.” 2008. november 4.-e mérföldkõ a Barcelona történetében. Nem egy világraszóló mérkõzés miatt marad emlékezetes a nap, hanem mert ekkor mutatták be a MÉS programot. Az FC Barcelona, a Nike, és az UNCR – az ENSZ Menekültügyi Fõbiztosságának most megalkotott programja a világszerte menekültként élõ gyermekek támogatását tûzte ki célul a sport felhasználásával. A hányatott sorsú fiatalok tanulását és sportolását segítõ akció egy újabb lépés, mellyel az egyesület meg kívánja mutatni, hogy valóban „több mint egy klub”. Joan Laporta kiemelte, hogy „ez egy nagyszabású projekt kezdete. Megértjük, hogy a sport a kultúra része, és ezen keresztül nagyon sok embernek tudunk segíteni.” A menekült gyerekeket segítõ megállapodást a katalán elnökön kívül a Nike részérõl Bert Hoyt alelnök, általános igazgató, az UNCR részérõl pedig Olver Delarue, a partnerkapcsolatokért felelõs vezetõ írta alá. Közülük Laporta nyilatkozott elõször. „Egy éve már volt egy akciónk az ecuadori, nepáli és bolíviai menekültekért, és ez elgondolkodtatott minket.” A presidente hangsúlyozta, hogy a Barça „úttörõ a szolidaritási ügyekben”. Megköszönte a bizalmat az UNCR-nek és a Nike-nak, majd folytatta: „Mint a Barça elnöke, és mint katalán, különösen büszke vagyok arra, hogy a szlogen a katalán nyelvbõl, a ‘Més que un club’ jelmondatból származik.” A logó három színe a Barcelona gránátvörös, a Nike narancssárga és az UNCR kék színeit kölcsönözte. A Nike vezetõ személyisége, Bert Hoyt elmondta, hogy „a Barcelona példáját követtük az ügyben, s természetes, hogy egy ilyen akciót támogatunk.” Hoyt az akció nemzetközi jelentõségét is aláhúzta. A cég a világ minden táján piacra dob egy új kollekciót a következõ hetekben, amely bevételei egy segélyalapot képeznek majd. „Hisszük, hogy a sport sok gyereknek segíthet, és mi védjük a sportot.” Ezután Oliver Delarue kapott szót, aki elmondta, hogy „ez egy nagy lehetõség azoknak a gyermekeknek, akiket távozásra kényszerítettek szülõföldjükrõl. Adakozás nélkül nem tudnánk segíteni õket.”
A média képviselõi megkérdezték Hoyt urat, miért csatlakozott a világcég a Barça – UNCR tengelyhez, mire a Nike vezetõje költõien így válaszolt. „Ez a szeretet története, és nem tudatosan választod meg, kit szeretsz. Tudjuk, hogy folytatnunk kell a közös munkát; az okok is közösek a klubbal, mely az Uniceffel és az Unescoval dolgozik.”

A projekt reklámarcai elsõ körben Andrés Iniesta, Bojan Krkics, Carles Puyol, Rafael Márquez és Yaya Touré lettek, de biztosak lehetünk benne, hogy a közeljövõben számos neves személyiség is csatlakozik majd az akcióhoz. A bemutató végén a három vezetõ volt az elsõ, aki vásárolt a MÉS feliratú tárgyakból, melyek bevételei a jövõben sok menekült fiatalnak segíthetnek a könnyebb tanulásban, a sportolásban és a könnyebb életben.