2008.12.01. 15:51:50
Csak egy picit szólok bele, ha szabad. A felsőoktatási rendszer úgy rossz, ahogy van. És persze a középfokú oktatás is több sebből vérzik. Komoly reformokra lenne szükség ahhoz, hogy minőségi diplomát szerezzen az ember. Egyfelől nem kellene mindenkinek részt vennie a felsőoktatásban, csak aki tudása és eredményei alapján oda való. Másrészt, ha kevesebben lennének akkor minőségi oktatás, piacképes diploma és állás várna a diákokra. Amig a felsőoktatás normatív alapon van fínanszírozva (hála többek között a márciusi észlény-szavazásnak, párttól függetlenül), addig az egyetemeknek az az érdekük, hogy mindenkit felvegyenek és ne is rúgják ki, mert kvótára kapják a támogatást. Megdöbbentő, hogy idén 83%-a jelentkezett felsőoktatásba az érettségizetteknek és azok 93%-át fel is vették. Gyakorlatilag egy műszaki képzéshez is már elegendő egy 3.4-3.5-ös matek gimnáziumi átlag, közgazdászok szaladgálnak nulla kompetencia-tudással, jogászokkal van tele a Duna.
Gyakorlatilag két lehetősége van a mai diákságnak: orvosnak, vagy mérnöknek megy. Előbbi esetén 10-12 évet tanul és 55 évesen lesz főorvos (persze a hálapénz bőven ömlik közben), utóbbi azért valahogy végigszenvedi a sulit, kis halasztásokkal de lediplomázik és elhelyezkedik szép 100-120 nettoért egy mérnöki cégnél, ahol aztán hosszú évek kitartó 12 órázása után feltornássza a fizetését 200-ig, majd ha tehetséges és ügyes csinál egy saját céget. Persze mindez akkor igaz, ha van építőipar, ami működik. Jelen gazdasági helyzetben az első ágazat, ami érzi a válságot, az az építőipar, ezt testközelből mondom. Borzasztó gázok vannak az építőiparban és az ingatlan üzletágban.
Szóval nem könnyű a helyzet, a felsőoktatás mint olyan már egy paródia. Vicc, ahogy emberek jegyet szereznek, vicc, ahogy 5-6-7 éveket elpazarolunk arra, hogy aztán majd legyen valami. Kiábrándító a helyzet. Fele ennyi diák kellene az egyetemekre és gyakorlati képzést kéne nyújtani már középszinten is. Mindezek mellett hatalmas hiány van a szakmákból, ma már kezd többet érni pár jó szakma, mint egy BSC-s diploma. Az egyetemek ugyanis baromi távol állnak a szakmai oldaltól, elméletet adnak 3 évbe beletömve és teljesen piacképtelenül.
Amikor Magyarország átvette a bolognai-rendszert, akkor tökéletesen úgy cselekedett, ahogy évszázadok óta. Tipikus harmadik utas megoldás volt, a jó és a rossz között még rosszabb úton. Nagyot akartunk mutatni, de semmi szakmai átgondolás sem volt mögötte. A bolognai rendszer lényege, hogy egy intenzív gyakorlati oldalú képzést adjon 3 év alatt, aki gyakorlatiasabb az elmenjen utána dolgozni, aki elméletben akar dolgozni, az továbbmehessen Masterre. A bolognai rendszer lényege, hogy több gyakorlati szakember legyen piacképes, jó megélhetéssel és kevesebb, de még jobb fizetéssel rendelkező elméleti szakember.
Mit csináltunk helyette? Betuszkoltuk a régi 5 éves képzési terveket 3 évbe, lerövidített óraszámban, ugyannnyira hiányos gyakorlati képzéssel és óraszámmal. Gyakorlatilag csináltunk egy béta-verziót az eddig is működésképtelen 5 éves képzésből.
Mellé pedig bevezettünk egy érettségit, amin 30 IQ-val és némi wikipédiával átmegy az ember 4.5-re.
Na ennyit a gondokról. Két egyetem után is merőben állítom, hogy ma már 10x átgondolnám, hogy elpazarolok-e 5 évet az életemből haszontalan és értelmetlen felsőoktatási időtöltésre, vagy időben észhez térek és elkezdek 18 évesen egy olyan üzletet, amiből 23 éves koromra bőven megélek. Merthogy azt eddig is tudtuk, hogy a jó üzlethet nem kell diploma. Sajnos az egyetem ma hazánkban csak 2 dologra tanít meg: megállni a lábadon és elpazarolni súlyos éveket. Na meg csalni. Arra, amire kéne, egyre kevésbé.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára
gekkodan 2008.12.01. 15:54:16-kor.
Ne használd a kepfeltoltes.hu-t!
Yaya Touré - a szikla.
SOM LA COPA, SOM LA LLIGA, SOM LA CHAMPIONS, SOM UN !!!