Varatrix írta: ↑2020.08.27. 11:35:39
Abba amúgy tud nekem valaki segíteni, hogy a Barca elnökének lenni zsíros állás is egyben, vagy ez hogy működik? Nyilván teljes állás, de fix díjas, vagy erről tud valaki valamit?
Igazából igyekszem megérteni Barto motivációját...
- Történelmileg / szakmailag már bukott, senki nem fog jó emlékkel visszagondolni rá.
- Iszonyatos nyomással járhat ez a munka, tehát hacsak nem pszichopata, akkor neki is rosszul esik ez a gyűlölet, amit felé fordul. És ha félre tesszük a viccet, kevés rá az esély, hogy nem érdekli.
De akkor tényleg miért akar maradni? Nekem sok más nem maradt mint a pénz...
Vagy csak olyan összeesküvés elméletek, hogy még kell idő neki mire minden bizonyítékot eltüntet a piszkos ügyekről, amit Sandro barátjával megkezdtek... de ez már csak ilyen végelkeseredéses kapaszkodó a megértésre.
Nem is az, hogy zsíros, mert az. Nem a sport a szakterületem, de amennyire a sportjogba belelátok leginkább egy Önkormányzat működéséhez tudnám neked hasonlítani:
Van egy Önkormányzat aminek az élén van a polgármester jó pénzért./Van a sportegyesület amely ilyen méretű, aminek az élén az elnök van jó pénzért.
Mindkettő elsődleges feladata a mindennapi ügyvitel.
Egy Önkormányzatnál ez a teljesség igénye nélkül az intézményfenntartás, a kötelezően teljesítendő önkormányzati feladatok ellátása, az intézményi vezetők ellenőrzése, az éves beszámolók elkészítése, testületi ülések lebonyolítása, hivatalt magát pedig egy megfelelő végzetségel (önkormányzat esetében ez egy jogász) rendelkező személy, aki tulajdonképp a szakmai vezetést hajtja végre.
Egy sportegyesületnél ez is kb. hasonló intézményi infrastruktúra, fenntartása, vezetők ellenőrzése kinevezése, kötelező feladatok ellátása, elnökségi ülések lebonyolítása, beszámolók elkészítése, az egyesületet magát pedig egy gazdasági, illetve egy sportszakmai vezető viszi.
Na most ezen feladatok közt van mindkét esetben, a szolgáltatási szerződések, megbízási szerződések megkötése, amelyek olyan feladatokra vonatkoznak amiket sem egy önkormányzat, sem egy sportegyesület magának nem tud elvégezni, mégis az Ő feladatkörük. Lásd épületfelújítás, reklámtevékenység, rendezvények szervezése lebonyolítása, adott esetben pl. perbeli jogi képviselet stb. stb. Na és itt van a kutya elásva. Ezek a szerződések, milliós, akár milliárdos költségvetési pénzekről döntenek, akár egy önkormányzat, akár egy sportegyesület esetén. Sokszor ezekre a szerződésekre mértékük miatt, jellegük miatt, vagy mert stratégiai mértékű vagyonmozgás történik EU-s közbeszerzési szabályok vonatkoznak, még akár magánszemélyek esetében is. Viszont ezek a szerződések soha nem stimmelnek. Hol kisebb, hol nagyobb mértékben, de ezek a szerződések meg vannak mókolva.
Egy ügyes gazdasági vezető, egy elnök, egy polgármester milliókat tud jobbra balra lecsippenteni, információ szivárogtatással, részlehajlással, rosszabb esetben a saját érdekkörébe tartozó harmadik személy előnyhöz juttatásával. Lehet, hogy 100 ft- az, amit eljátszottak, lecsíptek, de lehet hogy eurómilliók. És egy elnök vagy egy polgármester, ki látványosan gazdagodik itt keres sokat, az nem a fizetésénél történik hanem itt. Na most ezek szinte kivétel nélkül csalás, sikkasztás, befolyással való üzérkedés és még ki tudja hány büntetőjogi tényállást bele tudok sütni ha akarok.
Mondok egy gyakori Önkormányzat és sportegyesület esetében is megtörtént példát. Étkeztetés.
Elsőre bagatellnek tűnik, de nagyon nem az. Van egy teljesen felszerelt menzád, de nincs személyzeted hozzá. Megpályáztatod hogy valaki működtesse. Évi 50 millió az alja. De nyerhet olyan is, aki többért nyeri el ezt, de valami extrát ad. Egy kicsit befolyást gyakorolsz a bírálatnál és már nem 50 millió, hanem 65 millió az amit az Önkormányzat/sportegyesület fizetni fog. Te pedig lecsíptél a pénzből.
Na ezért nem megy el. Brutál pénz mozog. Brutál pénzel lehet mókolni és ezt nem szívesen engedi el senki.
Na most a Barca elvben non-profit szervezet. De ez csak a klub és a non-profit szervezet végezhet profitorientált tevékenységet. A klub maga számos, sportszer és médiacégben érdekelt, ezen felül meg a franc tudja, hogy még miben. Ezeknek a bevételei visszafolynak a klubhoz. Innentől kezdve kb. követhetetlenné válik egy küldős személő számára a mérleg. Gyanítom folyamatosan játszanak az osztalékfizetéssel is. Erre pech, de rájött a covid. Ha közel 0-n tartották minden évben mérleget akkor most nagy a gáz mert borul minden és jobban látszik hol volt meleg a pite. Kerekíteni kell a mérleget.
Na legyünk naivak. Kb. mindenhol ez megy.
Ezt most próbáltam nagyon leegyszerűsíteni, de a lényeg kb. ennyi.
Az meg, hogy pl. egy játékosigazolásnál, milyen sportszakmai érdekek voltak, milyen pénzeket írtak le repiköltségbe, mennyi a tényleges átutalt és a szerződés szerinti csak hab a tortán.